کلاهدوزان افزود: نکته قابل تامل در مورد این مشاغل این است که برخی از آنها مشاغل مکمل هستند. یعنی مثلاً شخصی در بازار مغازه داشت و با ایجاد صفحه در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت می کرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب می شد; در این زمینه وزارت کار باید اظهار نظر کند.
رئیس تتا با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیک این امر را تشویق می کند و از مردم برای ورود به فضای رسمی کسب و کار الکترونیک حمایت می کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر فردی توانسته با معرفی پلتفرم های جدید 10 هزار فالوور در اینستاگرام جذب کند، به همین میزان فالوور در قالب گزینه های حمایتی و تشویقی ارائه خواهد شد.
وی تاکید کرد: با وجود مطالب ذکر شده و اینکه 97 درصد اقتصاد و تجارت الکترونیک خارج از اینستاگرام صورت می گیرد، رویکرد ما این است که شرایط را برای شرکت ها، مجموعه ها و کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعال بودند فراهم کنیم. وارد محیط رسمی، حرفه ای و گواهی شده شوند تا علاوه بر دریافت حداکثر امکانات و امکانات، سرعت توسعه کسب و کار آنها نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: اما برخی گزارش های موثق از جمله گزارش تکراسا نشان می دهد که اکثر این صفحات بین 10 تا 50 هزار فالوور داشته اند که بر اساس آن میانگین فالوور اینستاگرام در ایران 1400 نفر بوده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: بر اساس این گزارش، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سال گذشته بین 25 تا 30 همات بوده که حدود 2.7 درصد از گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل می شود. در این میان حتی اگر تبلیغات، استوری و … در فضای اینستاگرام را به این رقم اضافه کنیم، حدود 3.5 درصد از گردش مالی این حوزه را شامل می شود.
کلاهدوزان ادامه داد: ترجیح می دهیم کسب و کارها به هویت مستقل برسند، وب سایت خود را داشته باشند، برند خود را ثبت کنند و وارد باشگاه حرفه ای تجارت الکترونیک شوند.
در همین رابطه ˈامین کلاهدوزانˈ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیک هر ساله گزارش رسمی تجارت در این زمینه را طبق قانون منتشر می کند که آخرین آمار آن مربوط به سال 1400 است.
گردش مالی رسمی تجارت الکترونیک کشور 1230 همات است
95 درصد تجارت الکترونیک غیررسمی در اینستاگرام است
وی یادآور شد: افرادی که درگیر مسائل تجاری هستند نیز برای آنها ثبات در کار، توانایی گسترش کسب و کار از نظر فنی و موضوع مخاطب در آن بستر خاص بسیار مهم است و در تلاش هستند تا با معرفی بستر مناسب و ایجاد زمینه های لازم به این دغدغه ها پاسخ دهید. داده شود.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی افزود: برخی افراد دیگر در واقع کارمندی هستند که در این فضا شغل دومی برای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز در همین آمار 600 تا 800 هزار شاغل قرار می گیرند اما دسته سوم تنها منبع درآمد آنها از محل بوده است. این صفحات.”
وی به نفوذ و دخالت افراد در شبکه های اجتماعی اشاره و بیان کرد: تخمین زده می شود که بین 300 تا 350 هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین 600 تا 800 هزار شغل را شامل می شود.
گردش مالی تجارت الکترونیک در اینستاگرام بین 25 تا 30 همت بود
کلاهدوزان در عین حال گفت: بیش از 95 درصد تجارت الکترونیک غیررسمی کشورمان در اینستاگرام اتفاق افتاده است و در عمل شبکه اجتماعی موثر دیگری وجود نداشت و پیش بینی می شود حداقل 15 درصد رشد را در این زمینه شاهد باشیم. تا پایان سال جاری
وی گفت: بر اساس آمار سال 1400، کل گردش مالی رسمی تجارت الکترونیک در کشور یک هزار و 230 همات (هزار میلیارد تومان) است. این آمار مربوط به شرکت ها و مشاغلی است که دارای شناسنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، این گواهینامه را دریافت کرده و یا در اتحادیه عضویت دارند و تحت نظارت و بهره مندی از حمایت های موجود هستند.
پیش از این «علیرضا شهمیرزایی» معاون حریم خصوصی وزارت حریم خصوصی اعلام کرده بود: تجارت الکترونیک و تجارت مجازی در کشور حداقل یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان فروش در سال دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسب و کارهایی که در اینستاگرام کمتر از سه درصد از این مقدار است. اعداد بود.
به گزارش ICTNN، در روزهای گذشته عده ای با ارائه آمار نادرست از تعداد کسب و کارهای تعطیل شده ارقام عجیب و غریب و غربی برای تجارت الکترونیک در اینستاگرام ارائه کردند. این در حالی است که بررسی گزارش های موجود نشان می دهد که ادعاهای مطرح شده در این زمینه کذب است و تقریباً در همه موارد مشخص شده که این ادعاها بی اساس است.
وی بیان کرد: توصیه می کنیم دولت در انتخاب و معرفی بستر و فضای کسب و کار دخالتی نداشته باشد و زور نزند اما می تواند مشاوره و راهنمایی کند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: این صفحات اینستاگرام یکسان نبودند به طوری که برخی از آنها تنها یک هزار فالوور و برخی دیگر بیش از یک میلیون و 500 هزار فالوور داشتند و به همین دلیل شاهد تنوع نفوذ در این صفحات بودیم.
تحریریه ICTNN شبکه خبری