نامداری با بیان اینکه با محدودیت رسانههای اجتماعی، رفتار واقعی افراد کسبوکار تغییر چندانی نمیکند، افزود: مردم طبیعتاً کسبوکار دیجیتالی خود را از جایی شروع میکنند که مشتری و کاربر وجود دارد و دسترسی وجود دارد، اما اتفاقی که میافتد این است که Access است. مشکل و غیرقانونی اگر بین مشتری و فروشنده، ارائه دهنده خدمات و مشتری مشکلی پیش بیاید، حمایت قانون را بالای سر خود احساس نمی کنند، احساس نمی کنند چتر نهادهای قانونی بالای سرشان حمایت می کنند. ما در عمل اکثریت مردم را به سمت تراکنشهای غیررسمی و محافظت نشده سوق میدهیم که منجر به تخلفات زیادی میشود، اما مردم چارهای جز حضور در شبکههای اجتماعی که کاربران بیشتری دارند ندارند.
نیما نامداری در گفت وگو با ICTNN، با بیان اینکه شرکت ها در فضای دیجیتال دو دسته هستند، اظهار کرد: یک سری شرکت ها فقط در فضای دیجیتال کار می کنند و فروش دیگری ندارند و برخی دیگر علاوه بر حضور در فضای فیزیکی. فضایی و آفلاین، در شبکه ها هم اجتماعی هستند، مثلاً یک لباس فروشی که در یک مرکز خرید فروشگاه دارد، یک صفحه در اینستاگرام دارد و مقداری از آن را در آنجا می فروشد. محدود کردن دسترسی به اینترنت و رسانه های اجتماعی نه تنها بر مشاغل آنلاین تأثیر می گذارد، بلکه به مشاغل آفلاین نیز آسیب می رساند که بخشی از فروش خود را از طریق رسانه های اجتماعی انجام می دهند.
به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره Computer Guild System، اگر دسترسی به شبکههای اجتماعی پرکاربرد محدود شود، مشتری را کاهش میدهد یا حداقل دسترسی مشتری از طریق بیتکوین خواهد بود که مشکلات دیگری از جمله گسترش بدافزارها را به همراه خواهد داشت.
یکی از اعضای هیئت مدیره سیستم انجمن صنفی رایانه ای با بیان اینکه سیگنال های منفی امید و انگیزه برای شروع یک کسب و کار را از بین می برد، گفت: «زمانی است که یک فرد در حال انجام یک کار بزرگ است و زمانی که یک کسب و کار کوچک خانگی در حال اجرا است. دنیا ثابت کرده است که رشد اقتصادی توسط شرکت های کوچک و متوسط هدایت می شود. شرکت های بزرگ عموماً مشاغل زیادی ایجاد می کنند، اما شرکت های کوچک و متوسط سهم کمتری از رشد اقتصادی دارند. این چیزی است که ما در ایران جدی نمی گیریم و معتقدیم رشد اقتصادی از چند کارخانه و شرکت بزرگ حاصل می شود. البته آنها هم تاثیر دارند، اما بیشتر آن توسط انبوه کسب و کارهای کوچک ایجاد می شود که به صورت روزانه ارزش آفرینی می کنند و این ارزش در زندگی روزمره مردم احساس می شود. وقتی آنها را ناامید می کنید، بخش قابل توجهی از موتور تولید اقتصادی در بخش خدمات و کالا را از بین می برید.
عضو هیأت مدیره نظام صنفی فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به طرح صیانت و عملکرد مجلس و دولت در این زمینه خاطرنشان کرد: اگرچه ظاهر گفت و گو در جلسات حفظ می شود، اما تعامل به نحو احسن صورت نمی گیرد. در واقع، مفروضات سیاست گذاری در طرح حفاظت شامل گفتگوی زیادی با جامعه مدنی نیست، چه رسد به کاربرد دیدگاه های جامعه مدنی.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
یکی از اعضای هیئت مدیره نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه با محدودیت استفاده از شبکه های اجتماعی، امکان ارائه خدمات زیرساختی به این شرکت ها نیز ممنوع می شود، افزود: در حال حاضر افراد زیادی همین کار را انجام می دهند و جای شکایتی وجود ندارد.
مشتری و کاربر، عامل مهم حضور شرکت ها در اینستاگرام
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی چندین مزیت دارند. در ایران تنها شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام است اما در کشورهای دیگر بخش قابل توجهی از فروش آنلاین از طریق فیس بوک انجام می شود و شبکه های اجتماعی تخصصی زیادی وجود دارد، مثلا گروهی که در حوزه هنری فعالیت می کنند از پینترست استفاده می کنند. یا هر کسی او متناسب با فعالیت خود از شبکه های اجتماعی مختلف در زمینه سرگرمی، بازی های مد و مد استفاده می کند. در ایران همه این شبکه ها را محدود کرده ایم یا اگر فیلتر نکرده ایم چون امکان پرداخت از طریق ایران وجود ندارد. ما به سیستم بانکی جهانی متصل نیستیم و کاربران نمی توانند از این شبکه ها استفاده کنند، بنابراین تنها شبکه ای که باقی مانده اینستاگرام است و محدود کردن آن برای استفاده کاربر ایرانی از شبکه های اجتماعی رایگان است.
وی ادامه داد: وقتی یک شبکه اجتماعی در کشور وجود دارد که 40 میلیون نفر از آن استفاده می کنند، مشخص است که مردم آن را رها نمی کنند و به سراغ یک شبکه اجتماعی ملی یا حتی خارجی می روند که 50 هزار کاربر دارد. حتی اگر بحث کیفیت را نادیده بگیریم، شبکه های اجتماعی خارجی به دلیل به اصطلاح اثر شبکه، کاربران بیشتری دارند، شبکه های اجتماعی بزرگ با اثر شبکه رشد می کنند. هر چه افراد بیشتر از یک شبکه اجتماعی استفاده کنند، انگیزه افراد برای استفاده از آن بیشتر می شود و این در یک چرخه مثبت می تواند به صراحت کاربران شبکه های اجتماعی را افزایش دهد. این اتفاق برای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام رسان هایی مانند تلگرام افتاد که فیلتر کردن آنها تاثیر شبکه را از بین نمی برد و فقط مسیر را پیچیده می کند.
یکی از اعضای هیئت مدیره نظام صنفی رایانه ای در پاسخ به این سوال که شبکه های اجتماعی برای چه استفاده می شوند، پاسخ می دهد: اولین فایده آنها مشتری است. مردم کسب و کار خود را به جایی می برند که مشتریان بالقوه بیشتری وجود دارد. اگر می خواهید فروشگاه داشته باشید، باید آن را در شلوغ ترین مکان قرار دهید. اگر یک کسب و کار محلی یا خانگی دارید و آن را در یک شبکه اجتماعی اعم از خارجی یا ایرانی منتشر می کنید که اعضای زیادی ندارد و هیچکس از آن استفاده نمی کند، آسیب خواهید دید. زیرا ارائه دیجیتالی ساده محصول کافی نیست و مشتری باید در این شبکه ها حضور داشته باشد.
محدودیت رسانه های اجتماعی دسترسی کاربران را غیرقانونی و دشوار می کند
وی ادامه داد: در صورت وجود محدودیت چه از طریق فیلترینگ رسمی و چه با کاهش پهنای باندی که به اینستاگرام در هات اسپات های اینترنتی سراسر کشور اختصاص می یابد و کاهش سرعت آن، بخش زیادی از کسب و کارها را به سمت فعالیت های غیرقانونی در این قانون سوق خواهیم داد. از آنها هم محافظت نخواهد کرد، فرض کنید من چیزی را در اینستاگرام خریدم و کارت به کارت پرداخت کردم، اگر تخلفی، تقلبی یا تقلبی یا هر نوع اقدام غیرقانونی دیگری وجود داشته باشد، نمی توانید به پلیس یا دادگاه شکایت کنید. چون خود ما کار غیرقانونی انجام داده ایم.
نامداری با بیان اینکه برخی آمارها نشان می دهد که تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود دو میلیون نفر امرار معاش می کنند، گفت: دلیل استفاده مردم از اینستاگرام این است که بخش زیادی از مردم در آن حضور دارند، حال اگر از این استفاده کنیم. شبکه محدود، مردم همیشه با فیلترشکن به آن متصل می شوند، به شبکه اجتماعی دیگری نروند، آزمایش هایی مانند فیلترینگ تلگرام نشان داده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری