طبق آخرین اظهارات مسئولان، پنجره ملی خدمات هوشمند دولت بیش از 53 میلیون کاربر دارد که به این معنی است که دسترسی به 77 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره و تاکنون 14 درصد از کل خدمات ارائه شده انجام شده است. برای باهوش شدن قدم برداشت
به گزارش ICTNN، فناوری اطلاعات به ابزاری مناسب برای سنجش میزان رضایتمندی مردم از خدمات حضوری و آنلاین و امکان مشارکت و کسب نظرات آنان در مورد موضوعات مختلف تبدیل شده است. به لطف این شرایط امروزه می توان گفت که خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان، در حال حاضر تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه در دسترسی به انواع خدمات دولتی وجود ندارد و همه می توانند در تمام مناطق کشور از شرایط یکسان بهره مند شوند که این امر نشان می دهد که فناوری اطلاعات ابزار مهمی در توسعه عدالت اجتماعی
پنجره خدمات ملی هوشمند دولت یکی از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت شهروندان و رفع نیاز به تبادل کاغذ در نظر گرفته شده است. این پنجره خدمات دولتی را به صورت یکپارچه، سریع و ساده در دست آماده سازی و بهره برداری در اختیار عموم مردم قرار می دهد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر تهیه و ارائه شده است. به شورای اجرایی فناوری اطلاعات جهت تصویب نهایی طبق قانون تبدیل شده است.
تاکنون 14 درصد از کل سرویس ها گامی به سوی اطلاعات برداشته اند. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، پیشبینی میشود هر سال تعداد خدمات هوشمند دستگاهها 20 درصد افزایش یابد. به گفته مسئولان، امکان ایجاد شهرهای هوشمند، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، ارائه خدمات آنلاین در هر زمان و مکان و همچنین دسترسی آزادانه به اطلاعات و بهبود تعاملات از جمله مزایای پنجره خدمات ملی هوشمند دولت است. مهمترین مسئله مبارزه با فساد است. زیرا وقتی تمام امور نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک پیوند خورده و در اختیار مردم قرار گیرد، از فساد جلوگیری می شود و این یکی از اشکال عدالت است.
پیش از این معاون وزیر ارتباطات به تشریح وضعیت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت پرداخت. این پنجره که اکثریت سازمان های دولتی را در بر می گیرد، با حداقل یک بار استفاده بیش از 52.7 میلیون کاربر دارد.
امروز چند هفته از اعلام این آمار می گذرد، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اقدامات انجام شده در حوزه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را برجسته کرد و گفت: تعداد کل فراخوان های مستقیم خدمات و سامانه های ملی و استانی در این منطقه این بخش دارای 5.7 میلیارد و این سیستم دارای 53 میلیون کاربر است که از طریق این پنجره به 77 درصد خدمات دولتی دسترسی پیدا می کند.
وی افزود: و در گام بعدی تاکنون 14 درصد از کل سرویس ها گامی در جهت هوشمندسازی برداشته اند. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، پیشبینی میشود هر سال تعداد خدمات دستگاههای هوشمند 20 درصد افزایش یابد.
با توجه به اینکه دولت الکترونیک و هوشمند زمانی کاملا محقق می شود که مردم دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی و ارائه مدارک نداشته باشند و به گفته وزیر ارتباطات این موضوع به طور جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است که در نهایت این امر منجر به اجرای “قانون پایداری” می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات