در صورت نهایی شدن این معامله، مایکروسافت علاوه بر بازی Call of Duty، مالک فرنچایزهای Diablo، Overwatch و Warcraft نیز خواهد بود. مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد تا حد امکان بازیهای Activision و Blizzard را به مشترکین Game Pass ارائه دهد.
پس از مدتی تعداد قابل توجهی از بازیکنان پلی استیشن می توانند به Game Pass یا Xbox مهاجرت کنند. مایکروسافت در مواجهه با رقابت ضعیف تر، ممکن است قیمت بازی ها و اشتراک های خود را افزایش دهد و خلاقیت و کیفیت را کاهش دهد.
استراتژی مایکروسافت بسیاری از گیمرها را به Xbox محدود می کند. همه بازیکنان فعلی Xbox که بازیهای Call of Duty و PlayStation را بازی میکنند، برای Call of Duty به Xbox تغییر میدهند. توانایی تعویض پلت فرم توسط این بازیکنان کاهش می یابد. این امر توانایی SIE را برای رقابت با مایکروسافت کاهش می دهد.
سونی اخیراً اعلام کرد که معتقد است تنظیمکنندههای بازار در بریتانیا از نهایی شدن قرارداد ۷۰ میلیارد دلاری بین Xbox و Activision جلوگیری میکنند.
در همین حال، مایکروسافت اخیراً ادعا کرد که به سونی پیشنهاد داده است تا فرنچایز Call of Duty را برای یک دهه در پلی استیشن حفظ کند. طبق بیانیه سونی، CMA در تحقیقات اولیه خود دریافت که محتوای Activision مسئول 30 تا 40 درصد از کل زمان صرف شده توسط گیمرهای کنسول در بریتانیا است. اگر مایکروسافت این محتوا را به دست آورد، سونی معتقد است که توسعه دهندگان مستقل، مصرف کنندگان و رقبا آسیب خواهند دید:
CMA اعلام کرده است که نتایج بررسی های خود را تا مارس 2023 اعلام خواهد کرد، لازم به ذکر است که CMA توانایی توقف این تراکنش را دارد.
SIE معتقد است که مرحله دوم بررسی CMA به این نتیجه می رسد که این معامله باعث ایجاد شوک در بازار می شود و نباید نهایی شود. در صورت نهایی شدن این قرارداد، مایکروسافت مالک محتوای غیرقابل تعویض خواهد بود. پس از این خرید، مایکروسافت صاحب محتوایی خواهد شد که تعامل گیمرهای پلی استیشن را بسیار بیشتر از بازی های انحصاری خود سونی ایجاد می کند.
سونی اضافه کرد:
سونی در واکنش جدید به بیانیه CMA اعلام کرد که با توجه به تاثیر منفی این توافق بر رقابت و بازار، معتقد است این سازمان از تکمیل آن جلوگیری خواهد کرد. مالک پلتفرم پلی استیشن گفت که اگر مایکروسافت محتوا را از Activision خریداری کند، این شرکت میتواند قیمت سختافزار، بازیها و اشتراکهای خود را افزایش دهد و در نهایت به توسعهدهندگان آسیب برساند.
CMA بریتانیا که مسئول بررسی بازارها و یافتن مشکلات بین مشاغل یا مصرف کنندگان رقیب است، اخیرا تحقیقات خود را در مورد معامله 68.7 میلیارد دلاری بین Xbox و Activision گسترش داده است. CMA نسبت به تأثیر این معامله بر توانایی پلی استیشن و سونی برای رقابت با مایکروسافت ابراز نگرانی کرد. اگر قرارداد Activision با Xbox نهایی شود، فرنچایز Call of Duty به همراه طیف وسیعی از فرنچایزهای دیگر به مایکروسافت باز می گردد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری