رئیس سابق استودیوی سانتا مونیکا معتقد است که بازی هایی مانند Astro Bot می توانند کلید غلبه بر بحران اخراج در صنعت بازی های ویدیویی باشند.

هر سال شاهد بزرگتر شدن بازیهای ویدیویی از نظر ابعاد و جزئیات فنی هستیم، اما سوال اینجاست: آیا واقعاً از نظر گیمپلی و جذابیت بهتر شدهاند؟ علیرغم پیشرفتهای قابل توجه تکنولوژیکی و افزایش کیفیت بصری و دامنه بازیها، صنعت بازی همچنان با موجی از اخراج، لغو پروژهها و تعطیلی استودیوها مواجه است. این موضوع باعث شد بسیاری از کارشناسان بگویند این صنعت به نقطه بحرانی رسیده است.
مگان مورگان جوینیو، رئیس سابق استودیو سانتا مونیکا، در مصاحبهای با GameDeveloper توضیح داد که صنعت بازیهای ویدیویی نه تنها راکد است، بلکه احتمالاً در سقوط آزاد است. او با اشاره به تجربه خود در ساخت پروژه های بزرگ AAA مانند God of War Ragnarok، خاطرنشان می کند که توسعه چنین بازی هایی برای استودیوها هر روز سخت تر می شود.
او معتقد است که برای نجات صنعت بازی از این مسیر ناپایدار، باید به نوع خاصی از بازی ها تکیه کرد. آثار مستقل در مقیاس AA اغلب توسط ناشران بزرگ نادیده گرفته می شوند. او می گوید این بازی ها همان نوآوری و خلاقیتی را ارائه می دهند که صنعت برای بقا و موفقیت در آینده به آن نیاز دارد.
در ابتدای این مصاحبه، او توضیح داد که اکنون فرصتی برای نگاه کردن به صنعت از منظر استراتژیک و بلندمدت وجود دارد. به گفته وی، بازی ها آنقدر بزرگ و گران شده اند که شکست یک پروژه می تواند فشار مالی سنگینی را بر دوش استودیوها و ناشران وارد کند.
به گفته جوینیو، بخشی از این بحران نتیجه تصمیمات لحظه ای و احساسی است که در طول همه گیری کرونا گرفته شده است. در آن زمان بسیاری از استودیوها در اوج رشد بازار تصمیم به تولید پروژه های بسیار بزرگ با سرعتی بی سابقه گرفتند.
بررسی صنعت بازی های ویدیویی در سال های اخیر نشان می دهد که حتی موفقیت های بزرگ کار AAA نیز با شکست های جدی همراه بوده است. از شکست بازیهایی مانند Concord گرفته تا کاهش چشمگیر عناوینی مانند Halo Infinite، همگی نشان میدهند که دیگر نمیتوانیم برای تضمین موفقیت به عظمت و بودجههای کلان تکیه کنیم.

به همین دلیل، Joinio تاکید می کند که اکنون فرصتی برای بازیگران اصلی بازار وجود دارد که تنوع ایجاد کنند. او می گوید این رویکرد می تواند نوآوری را با هزینه کمتر به صنعت بازگرداند و از تکرار چرخه فعلی فرسایش جلوگیری کند.
رئیس سابق سانتا مونیکا می گوید تنها یک راه حل ساده اما اساسی برای نجات صنعت بازی های ویدیویی از چرخه رکود و اخراج های عظیم وجود دارد: استودیوها باید بازی های عالی بسازند. او اشاره می کند که صرف نظر از مقیاس یا بودجه تولید، وقتی یک بازی واقعا عالی باشد، گیمرها خودشان آن را پذیرفته اند.
او Astro Bot را به عنوان نمونه ای از موفقیت ذکر می کند. این بازی که در نگاه اول یک بازی پلتفرم سه بعدی نسبتاً ساده به نظر می رسید، توانست با کیفیتی مثال زدنی و شور و شوقی که در ریزترین جزئیات جلوه گر می شد، خود را به عنوان یکی از شاخص ترین آثار PS5 معرفی کند. این بازی بدون نیاز به جلوه های بصری پر زرق و برق یا بودجه های هنگفت AAA نشان داد که خلاقیت و سرگرمی مهم ترین عناصر موفقیت هستند.
وی درباره این موضوع گفت:
گیمرهای امروزی تا حدودی نسبت به گرافیک و مقیاس خیره کننده بازی ها حساسیت زدایی کرده اند. اگر یک بازی سرگرم کننده نیست، مهم نیست که چقدر جالب است. اگر جذابیتی در گیم پلی و داستان وجود نداشته باشد، مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.
اینجاست که قدرت واقعی بازیهای AA و مستقل ظاهر میشود. این بازیها با بودجههای کمتر ساخته میشوند و فضای بیشتری برای آزمایش، ریسک و رشد خلاقانه باقی میگذارند. به گفته وی، زمانی که فشار تولید از دوش سازندگان دور شود، زمینه برای نوآوری واقعی در صنعت بازی باز می شود و همین می تواند آینده این صنعت را نجات دهد.
به گفته مگان مورگان جوینیو، اگرچه صنعت بازی همچنان با یک چرخه مداوم از اخراج و شکست مواجه است، اما از نظر او، اگرچه این چرخه هرگز به طور کامل متوقف نمی شود، حداقل می توانیم بازی هایی بسازیم که ما را به آینده ای بهتر هدایت کنند.
در حالی که مشخص نیست دقیقا چه چیزی صنعت بازی را از این مارپیچ نزولی نجات می دهد، رئیس سابق سانتا مونیکا معتقد است که این اتفاق از طریق چیز جدیدی رخ خواهد داد. او معتقد است که این قدرت خلاقیت و نوآوری است که می تواند راه را برای پیشرفت هموار کند و صنعت بازی های ویدیویی را به سمت آینده ای روشن سوق دهد.





































