نسل پلی استیشن 5 در حال حاضر بیشتر به دلیل تلاش سونی برای ورود به بازار بازی های سرویس محور به جای عناوین روایت تک نفره شناخته شده است. اکنون این استراتژی پس از لغو بسیاری از پروژه ها و ناراضی بودن طرفداران شکست خورده است.
Bungie Studio در حال توسعه یک پروژه خدمات محور بزرگ به نام Marathon است. اما بر اساس اطلاعات جدید، به نظر می رسد که سازنده در ابتدا علاقه مند به تولید بازی های داستانی بوده که با مخالفت شدید غول بازی سازی ژاپنی مواجه شده است.
یک منبع داخلی، زهاد علی، فاش کرد که سازنده در ابتدا قصد داشت روی یک پروژه داستانی تک نفره تمرکز کند، اما مدیران سونی از این ایده خودداری کردند. این خودی گفت که در آن زمان، این شرکت بر روی توسعه عناوین خدمات محور متمرکز بود.
زهاد می افزاید که حتی کوچکترین و کم خطرترین بازی های ویدیویی که خدمات آنلاین نبودند هرگز اجازه انتشار پیدا نکردند و روند توسعه آنها بلافاصله تعطیل شد. به نظر می رسد در آن زمان سونی فقط می خواست عناوین سرویس گرا را در مرکز نسل پلی استیشن 5 قرار دهد.
به عقیده بسیاری، با توجه به رویدادهای اخیر پیرامون لغو برخی از عناوین متمرکز بر خدمات، مانند بازی اعلام نشده Bend Studio، این رویکرد سونی بسیار کوته فکرانه بوده است. البته شایان ذکر است که در میان عناوین سرویس محور برنامه ریزی شده توسط این شرکت، Helldivers 2 بسیار موفق بوده و پروژه ای مانند Marathon می تواند در زمان عرضه فروش خوبی را شاهد باشد.
با این حال تمرکز سونی بر روی بازی های سرویس گرا که باعث شد این شرکت از مسیر توسعه عناوین داستانی تک نفره منحرف شود، بدون شک اشتباه بوده و لغو بسیاری از این پروژه ها به خوبی نشان دهنده این موضوع است. با توجه به این اتلاف وقت و منابع، بسیاری از طرفداران نسل نهم را ضعیف ترین نسل تاریخ پلی استیشن می دانند.