در پی گلایه کاربران در خصوص پیامک و تماس های تبلیغاتی و دستور وزیر ارتباطات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رسیدگی به این موضوع، مسئولان اعلام کردند که کاربران نیز می توانند با مراجعه به سامانه 195 و یا شماره گیری کد دستوری # شکایات خود را در این خصوص ثبت کنند. *800 و با مراجعه به سامانه های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک تبلیغاتی دریافت پیامک را غیرفعال یا فعال کنید.
به گزارش ICTNN، با توجه به نفوذ تلفن همراه در جامعه، ارسال پیامک های تبلیغاتی در سال های اخیر طرفداران زیادی داشته است و سامانه پیامکی با ارسال حجم بالا امکان تبلیغات را با هزینه کمتر و در مقیاس بزرگ ارائه کرده است از پیامک ها
اما افزایش پیامک های تبلیغاتی و شکایات کاربران از دریافت به موقع و بدون معطلی این پیامک ها باعث شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه 195 را راه اندازی کند تا این پیامک ها را مسدود کند و به مرور زمان با غیرفعال کردن این پیامک ها توسط افراد، شماره آنها را قطع کند. کاهش یافته است. اما هرگز تمام نشد.
در واقع پس از مسدود شدن شماره پیامک، برخی از شرکت ها از شماره شخصی برای ارسال پیامک استفاده کردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سامانه *800* را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره ها راه اندازی کرد. در عین حال برخی از پیامک های تبلیغاتی همچنان توسط خود اپراتورهای تلفن همراه ارسال می شود و البته راهکاری برای غیرفعال سازی این پیامک ها وجود دارد.
بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع است و رگولاتوری با استفاده از سامانه های هوشمند خود، این گونه سیم کارت ها را شناسایی و مسدود می کند. اما با کاهش پیامک های تبلیغاتی، کسب و کارها تصمیم گرفته اند با روش جدیدی به نام تماس های صوتی تبلیغاتی جایگزینی بیابند که آزاردهنده تر از پیامک است.
تقریباً هر کاربر حداقل یک بار تماسی دریافت کرده است و پس از آن یک پیام صوتی از پیش تعریف شده پخش می شود. رویکرد این تماس ها معمولا بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا خدمات است.
البته موضوع به همین جا ختم نشد، چرا که با رسیدن تماس های تبلیغاتی به تلفن ثابت، آسایش مردم در خانه نیز سلب شد. بنابراین در زمان استراحت، تلفن ثابت زنگ میزند و کاربر یک تماس تبلیغاتی دریافت میکند که ممکن است اصلاً به این سرویس نیاز نداشته باشد.
به گفته وزیر ارتباطات، برای برخورد با تماسها و پیامکهای تبلیغاتی به دلیل ایجاد نارضایتی در بین مردم تدابیری اتخاذ شد و با توجه به تاکید رئیسجمهور مبنی بر اولویتبندی رضایت مردم، امیدواریم بتوانیم این اختلالات را برای مردم به حداقل برسانیم.
در همین راستا ماه گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ممنوعیت تماس های تبلیغاتی خبر داد. در این مصوبه، رگولاتور محتوای صوتی تبلیغاتی ارزش افزوده را به عنوان محتوای صوتی ارسال شده به صورت خودکار یا غیر خودکار توسط مشترک یک دارنده مجوز با هدف تبلیغ محصول برای مشترکین دارنده مجوز یا سایر دارندگان مجوز تعریف کرده است.
در قسمت بند 2 این مصوبه آمده است: دارندگان مجوز موظفند سامانه تشخیص تماس محتوای صوتی با ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با استانداردهای ابلاغی سازمان ایجاد و از این گونه تماس ها جلوگیری کنند. برای ورود به شبکه آنها
دستور وزیر ارتباطات برای پردازش پیامک و تماس های تبلیغاتی
اما با وجود این مصوبه و ممنوعیت آن، همچنان گلایههایی در خصوص تماسهای تبلیغاتی وجود دارد که سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً در حاشیه جلسه هیاتمدیره دولت در این باره توضیح داد و دستور اجرای آن را به سازمان تنظیمکننده داد. وی گفت: بحث تماس های طبلحاتی به ما منعکس شد و من به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ماموریت ویژه ای داده ام تا به صورت ویژه بر این موضوع نظارت کند.
هاشمی تصریح کرد: گزارشی که به من دادند حاکی از آن است که برای مقابله با این مشکل اقداماتی را آغاز کردند چرا که باعث رنجش مردم شد و چون رئیس جمهور تاکید داشتند رضایت مردم برای ما اولویت دارد، موضوع خاصی است که پیگیری می کنیم. و امیدواریم بتوانیم این ناراحتی را برای مردم به حداقل برسانیم.
دیری نپایید که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از اعلام ماموریت رفع مزاحمت تبلیغات ناخواسته از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نحوه رسیدگی به تماس های صوتی تبلیغاتی و پیامک های مزاحم پیامک های تبلیغاتی خبر داد. پیام هایی برای مردم
حمید فتاحی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ممنوعیت تماس صوتی تبلیغاتی گفت: به منظور حفظ حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی تایید شده است که بر این اساس تماس صوتی تبلیغاتی ممنوع است.
به گفته فتاحی، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کلیه دارندگان پروانه خدمات تلفن همراه موظف به ایجاد سامانه تشخیص تماسهای صوتی مزاحم و ناخواسته تبلیغاتی بر اساس مقررات «سازمان تنظیم ارتباطات رادیویی و جلوگیری از این تماسها» هستند. برای ورود به کشور شبکه خودت شوید همچنین اپراتورها موظفند سامانه تشخیص تخلف پیامکی خود را پیاده سازی کرده و سیم کارت های مجرم را شناسایی و مسدود کنند.
چگونه دریافت پیامک های تبلیغاتی را محدود کنیم؟
همچنین کاربران می توانند با مراجعه به سامانه 195 به نشانی https://195.cra.ir شکایات خود را در خصوص دریافت پیامک های تبلیغاتی و همچنین تماس صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا به شکایات خود رسیدگی شود. مشترکین تلفن همراه می توانند با شماره گیری کد دستوری *800 و یا مراجعه به اپلیکیشن های اپراتور خود در منوی مدیریت پیامک، دریافت پیامک را غیرفعال یا فعال کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات