رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: طبق قانون باید سالانه حداقل 20 درصد خدمات دستگاه های دولتی به خدمات هوشمند آنها اضافه شود.
به گزارش ICTNN، محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – در رویداد “هم آفرینی برای توسعه و بکارگیری صلاحیت های اطلاعاتی و آموزشی کشور” (پام تک) که در انتخابات ریاست جمهوری صندوق نوآوری و شکوفایی؛ مرکز ملی تبادل اطلاعات با اشاره به قانون پایداری، آن را یکی از زیرساخت های اجرای این قانون دانست.
وی با اشاره به آخرین وضعیت و عملکرد NIX گفت: بر اساس قانون وظایفی برای سازمان ایجاد شده و در این راستا ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات از سال 1395 در دستور کار قرار گرفته است. تنها هفت سرویس در این پلتفرم ارائه شد و شاهد فعالیت 27 دستگاه سرور و 26 دستگاه کلاینت بودیم که به تدریج بر تعداد ایستگاه های کاری سرور و کلاینت در این مرکز افزوده شد.
خوانساری ادامه می دهد: در سال 1400 حدود 1500 سرویس بر روی این بستر ارائه می شد اما امروزه تعداد این خدمات به بیش از 3500 مورد رسیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تا سال 1400 حدود 90 دستگاه در این بستر خدمات ارائه می کردند که به بیش از 160 مورد افزایش یافت. علاوه بر این، در حوزه دستگاه های مشتری، تعداد دستگاه ها از 916 به بیش از 1100 دستگاه طی سه سال گذشته افزایش یافته است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بیش از 24 میلیارد تراکنش در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX انجام شده است، گفت: با این حال لازم است تعداد خدمات دستگاه های اجرایی مختلف افزایش یابد. در این منطقه پلت فرم در حال حاضر حدود 14 تا 15 درصد از خدمات دستگاه های مختلف هوشمند شده اند و بر اساس برنامه ششم توسعه، لازم است سالانه 20 درصد از خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند خود اضافه شود.
خوانساری همچنین خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم لیست خدمات تمامی سازمان ها در سازمان امور استخدامی تهیه شد و تعداد خدمات دستگاه هوشمند نیز در این فرم احصا شد. اکنون قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد خدمات دستگاه های هوشمند 20 درصد افزایش یابد. البته، به طور کلی هوشمند کردن خدمات در ابتدای کار آسان تر از مراحل پایانی آن است. .
معاون وزیر ارتباطات در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع استفاده از هوش مصنوعی پرداخت و تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه ها لحاظ شده بود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات سپس خدمات قابل ارائه در هر پورتال را تشریح کرد و با بیان اینکه در تهاتر ملی دو درگاه خدمات دولتی (GSB) و دروازه خدمات دولتی خدمات عمومی دولت (PGSB) در حال فعالیت است، گفت: ارائه خدمات به بخش خصوصی این سازمان با حضور دو اپراتور بخش خصوصی تسهیل می شود و بر این اساس از سال گذشته تاکنون خدماتی به صورت مستقیم ارائه نکرده ایم و این دو اپراتور دارای نرخ های اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات هستند. در این حوزه فعال هستند.
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، خوانساری همچنین تشکیل اپراتور سوم در حوزه خدمات نیروی انتظامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: از دی ماه سال گذشته کمیسیون تعاملات مرکز ملی فضای مجازی تصویب کرد که خدمات نیروی پلیس توسط این اپراتور تامین می شود. بررسی تخلفات در این زمینه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، پایگاه اطلاعاتی آموزش و پرورش کشور (PAMTECH) پایگاه مهمی است که شامل اطلاعات تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور است. شورای اسلامی در سال 1401 قانونی را به نام پایداری تصویب کرد که دولت را ملزم به استفاده از پالم تک و 26 پایگاه داده مهم دیگر کرد تا راه را برای توسعه دولت هوشمند و ارائه داده های دولتی به بخش خصوصی هموار کند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات