وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 35 میلیون نفر بالای 18 سال حداقل یک بار از ویترین ملی خدمات هوشمند دولت بازدید و از خدمات آن استفاده کرده اند.
به گزارش ICTNN، عیسی زارع پور صبح امروز چهارشنبه 6 دی ماه 1402 در حاشیه جلسه هیات دولت گزارشی از پنجره ملی دولت برای خدمات هوشمند ارائه کرد و گفت: برای اولین بار در این دولت، پنجره خدمات هوشمند ملی پنجره خدمات سال گذشته راه اندازی شد. براساس مأموریت قانونی تعیین شده در قانون بودجه 1401، برای دستگاهها در سال گذشته تکلیفی مشخص شد تا حداقل 30 درصد خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه کنند.
وی افزود: ابتدا باید دستگاه هایی به این پنجره متصل شوند که آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه سال 1402 چهار تکلیف مشخص شده بود: اول اینکه بقیه دستگاه ها وصل شوند، دوم اینکه تمام خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه کنند، سوم اینکه تمام درخواست های بین دستگاه ها به صورت آنلاین باشد و چهارم اینکه باید ارائه کنند. 20 درصد از خدمات آنها به صورت هوشمند. تعریف ما از سرویس هوشمند این است که سرویس بدون مراجعه حضوری و دریافت مدارک چه به صورت آنلاین و چه آفلاین و بدون دخالت انسانی دریافت می شود.
زارع پور ادامه داد: خوشحالم اعلام کنم الحمدلله پنجره باز شد و اکنون که در خدمت شما هستم بیش از 35 میلیون کاربر احراز هویت شده اند، یعنی 35 میلیون نفر بالای 18 سال به سرویس هوشمند ملی مراجعه کرده اند. حداقل یک بار پنجره دولت بازدید کرد و از خدمات آن استفاده کرد که رکورد بسیار بزرگی است. این رقم در فروردین امسال حدود 13 میلیون نفر بوده است، یعنی تقریباً سه برابر شده و 280 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه «تعداد بازدیدهای ماهانه از این پنجره نیز قابل توجه است»، افزود: به طور میانگین ماهانه 80 میلیون بازدید داشتیم یعنی هر یک از این 35 میلیون کاربر تقریباً سه بار از این پنجره بازدید و از خدمات استفاده کردند. .
وزیر ارتباطات با یادآوری اینکه اتصال برخی دستگاهها مشکلاتی را ایجاد میکند و همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: چندین زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باقی مانده است. مطمئناً، گاهی اوقات آنها متصل هستند، اما استاندارد اتصال را از دست داده اند و در حال اتصال هستند. اگرچه سازمان بهزیستی یکی از اولین سازمان هایی بود که آنلاین شد، اما به دلیل مشکلات سیستم آنها در حال حاضر قطع شده است و امیدواریم هر چه زودتر وصل شوند.
وی همچنین افزود: در بین نهادها وظیفه دوم ارائه خدمات به صورت کاملا آنلاین است، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از 70 درصد خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه کرده است. وزارت دادگستری و وزارت نیرو 100 درصد خدمات خود را ارائه کرده اند و ما در وزارت ارتباطات 97 درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهیم.
زارع پور ادامه می دهد: در پایان فهرست، نهادهایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت قرار دارند که نیاز به کار ویژه تری دارند و در حال حاضر در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را حل کنیم. اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه می دهند کم است.
وی در مورد اطلاعات نیز گفت: پیگیری می کنیم چون تا پایان آذرماه فرصت دارد تا 20 درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه کنند، دوستان گزارش نهایی خود را ارائه می دهند. در جلسه بعدی گزارش اطلاعاتی را تقدیم شما خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به استعلام آنلاین گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در سرای ملی کشور در حال رخ دادن است این است که بیش از 1200 سرویس وجود دارد که دستگاه ها از این خدمات استفاده می کنند و درخواست های مختلفی مانند گواهی تحصیلی و انواع استعلام هایی که وجود دارد. دستگاه های مورد نیاز ساخته شده است امسال تاکنون تنها در شش ماهه اول 6 و نیم میلیارد بار از این خدمات استفاده شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال به حداقل 8 و نیم یا 9 میلیارد بار برسد. این رقم در سال گذشته 7.5 میلیارد بود.
وی در ادامه یادآور شد: هر کدام از این تراکنشهایی که در مرکز ملی ارتباطات انجام میشود احتمالاً یا مراجعه حضوری بوده است یا باید سندی از مردم گرفته میشد یا افرادی میخواستند آن را به جای دیگری ارسال کنند و میخواستند آن را دریافت کنند. . که روند بهبود را نشان می دهد که دولت مشتاقانه آن را دنبال می کند. امسال درخواست های آنلاین نسبت به سال گذشته حداقل 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.
زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: در قانون انتخابات امسال که تصویب شد، تکلیف همه دستگاه ها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است. وزارت ارتباطات باید نقش خود را در تامین زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات شعب ایفا کند. اکنون کارگروهی تشکیل دادهایم که هر هفته تشکیل جلسه میدهد و نزدیک به 60 هزار شعبه اخذ رای موجود در کشور و حتی نزدیک به 15 هزار شعبه سیار در 50 هزار نقطه باید کنترل و تثبیت شود. همکاران من پیگیر این موضوع هستند تا در روز انتخابات وضعیت کاملاً با ثبات باشد.
وی افزود: دومین بحثی که دنبال می کنیم کمک به افزایش مشارکت از طریق حمایت هایی است که بسترهای داخلی برای اعلام کاندیداهای واجد شرایط ارائه می کنند. در حال بررسی هستیم تا این تریبون ها پرونده انتخاباتی را در اختیار حوزه انتخاباتی کشور قرار دهند تا در اختیار کاندیداها قرار گیرد. الان بحمدالله تریبون های ملی مورد لطف مردم قرار گرفته و بخش قابل توجهی از مردم عزیزمان در این تریبون ها حضور دارند و فرصت خوبی است که از طریق تریبون های ملی کاندیداها را به مردم معرفی کنیم و کمترین آن این است که برای هر نامزد واجد شرایط یک کانال با علامت آبی در پلتفرم های داخلی راه اندازی می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات