Minecraft یکی از محبوب ترین بازی ها در بین گیمرها است که بر روی پلتفرم های مختلف موجود است. اما سوال اینجاست که آیا این بازی نینتندو سوییچ در بین گیمرها محبوبیت بیشتری دارد؟
Minecraft شاید شبیه بازیهایی نبود که بتواند در صدر فهرست پرفروشها قرار گیرد، اما راهی برای باز کردن راه خود از طریق گیمپلی عالی، یک جامعه رو به رشد و تصمیمگیری عالی و انتقال به پلتفرمهای متعدد پیدا کرد. بازیکنان می توانند این بازی را بر روی رایانه شخصی، کنسول، تلفن همراه تجربه کنند. بسیاری از توسعهدهندگان از انتشار بازیهای خود بر روی پلتفرمهای متعدد میترسند، زیرا ایجاد تعادل در همه آنها زمان و تلاش زیادی میبرد. اما در مورد Minecraft همه چیز به خوبی انجام شد و به دلیل این دسترسی گسترده، سوالاتی مطرح شد.
مهمترین سوال اینجاست: ماینکرافت از کدام پلتفرم بیشترین درآمد را دارد؟ ممکن است فکر کنید از آنجایی که مایکروسافت مالک این بازی است، اما مجوز انتشار آن را بر روی پلتفرم های دیگر صادر کرده است، نسخه های Xbox One یا Xbox Series X/S بیشترین درآمد را خواهند داشت، اما اینطور نیست. در واقع، به گفته تیم استوارت، مدیر مالی Xbox Games، Nintendo Switch بیشترین درآمد را برای Minecraft دارد.
این افشا از دادگاه بین FTC و مایکروسافت در مورد خرید Activision Blizzard به دست آمده است. تیم استوارت خاطرنشان کرد که نه تنها Minecraft بیشترین درآمد را در نینتندو سوییچ داشته است، بلکه از سوی دیگر، این بازی کمترین درآمد را در کنسول های Xbox داشته است. به طوری که فروش این بازی روی کنسول های پلی استیشن دو برابر ایکس باکس بود.
ممکن است تعجب کنید که چرا موضوع درآمدزایی Minecraft در پرونده FTC مطرح شد؟ مایکروسافت در تلاش است تا یک قاضی را متقاعد کند که فقط برخی از برندهای Activision Blizzard را زیر پرچم ایکس باکس قرار نمی دهد، زیرا انجام این کار از نظر مالی برای آنها مقرون به صرفه نیست. سونی میگوید IPهایی مانند Call of Duty در معرض خطر این خرید قرار دارند، زیرا از در دسترس بودن در اکثر سیستمها به انحصاری بودن برای یک پلتفرم حرکت میکند و بازار را به شدت محدود میکند. سونی همچنین پیشنهاد مایکروسافت را برای آوردن بازیهای Call of Duty به کنسولهای نینتندو برای دهه آینده رد کرد.
اما با بیان اینکه پردرآمدترین بازیهای انحصاری ایکسباکس به شدت به حضور آنها در پلتفرمهای دیگر وابسته هستند، این بدان معناست که مایکروسافت برای بقای خود باید بازیها را در چند پلتفرم نگه دارد. مایکروسافت همچنین اعتراف کرد که در جنگ کنسول ها شکست می خورد، بنابراین برای رشد قابل توجهی مجبور به خرید اکتیویژن شد.