این خودروی خودران که اخیرا توسط یک اپراتور تلفن همراه رونمایی شده است، با باتری کار می کند و می تواند بین خطوط و جاده هایی که برای آن در نظر گرفته شده است تا چهار ساعت حرکت کند و بدون نیاز به GPS مکان خود را به طور کامل در آن زمان تشخیص می دهد. از حرکت .
به گزارش ICTNN، واژه های خودران و خودمختار هر دو برای فناوری خودروهای خودران به کار می روند، هرچند که اصطلاح خودران عمومی تر است و اصطلاح خودران بیشتر به وسیله نقلیه ای مربوط می شود که خود به صورت خودکار رانندگی می کند.
خودروهای خودران با استفاده از ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار بدون دخالت انسان، کنترل وسیله نقلیه را در دست می گیرند. سختافزار دادهها را جمعآوری میکند و نرمافزار را تجزیه و تحلیل، سازماندهی و اجرا میکند و در بخش نرمافزار معمولاً دادههای ورودی پردازش شده و با الگوریتمهای یادگیری ماشین یا کدهای برنامهنویسی پیچیده به دنیای واقعی نگاشت میشوند. اساساً، هرچه اتومبیل های خودران بیشتر رانندگی کنند، داده های بیشتری جمع آوری می کنند و هر چه داده های بیشتری جمع آوری کنند، الگوریتم های سیستم خودران بهتر عمل می کنند.
چه فناوری هایی در خودروهای خودران استفاده می شود؟
خودروهای خودران حاوی فناوری های مهمی هستند. سخت افزار تقریباً ثابت است و به ندرت می توان آن را با سخت افزار جدیدتر جایگزین کرد، اما نرم افزار در خودروهای خودران دائما در حال تغییر و به روز رسانی است. برخی از این فناوری ها عبارتند از:
دوربین ها: کاربرد دوربین در خودروهای خودران برای ردیابی مواردی مانند خطوط بزرگراه، علائم خیابان ها و چراغ های راهنمایی است. برخی از توسعه دهندگان بر این باورند که با دید بهتر خودرو، می توانند همه چیز را با استفاده از دوربین تشخیص دهند و مطابق با آن عمل کنند. حتی «الون ماسک» گفت که «دوربینها تنها فناوری سختافزاری مورد نیاز خودروهای خودران هستند و ما فقط به الگوریتمهای بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم تصاویر دریافتی را به طور کامل درک کنیم». خودروهای تسلا به 8 دوربین خارجی مجهز هستند که به آنها کمک می کند تا محیط اطراف خود را بهتر درک کنند.
رادار (رادار): رادارها از اواخر دهه 90 یکی از ویژگیهای معمول خودروها بودهاند. رادارها امواج رادیویی را برای شناسایی محیط اطراف خود منتشر میکنند. عملکرد رادارها در تشخیص اجسام به ویژه اجسام فلزی بزرگ بسیار قابل قبول است و شرایط بد آب و هوایی مانند مه، باران یا برف بر عملکرد آنها تأثیری ندارد.
سنسورهای دیگر: خودروهای خودران همچنان از ردیابی سنتی GPS به همراه حسگرهای اولتراسونیک و سنسورهای اینرسی استفاده می کنند تا تصویری کامل از آنچه خودرو انجام می دهد و آنچه در اطراف آن می گذرد به دست آورند. زیرا در زمینه فناوری خودران هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری شود بهتر است.
پردازنده: همه خودروهای خودران و تقریباً همه خودروهای مدرن به رایانه و پردازنده داخلی نیاز دارند تا رویدادهای مربوط به خودرو را در زمان واقعی پردازش کند. قدرت پردازش ماشین های خودران باید بیشتر از قدرت پردازنده های سنتی باشد، به همین دلیل است که از واحد پردازش گرافیکی GPU برای انجام محاسبات خود استفاده می کنند.
از این رو، با توجه به گسترش روزافزون خودروهای خودران در سراسر جهان و توجهی که به آن ها می شود، این فناوری در ایران نیز مورد توجه چشمگیری قرار گرفته است، به گونه ای که با افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ، همزمان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در غرفه یکی از اپراتورها از تلفن همراه، خودروی ربات خودران که توسط مرکز تحقیقات و توسعه این اپراتور و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی کنترل میشود، رونمایی شد.
این ربات خودروی کاملاً خودمختار یک دهم چیز واقعی با توانایی حفظ حرکت بین خطوط ترافیک، تشخیص علائم جاده، چراغ راهنمایی، موانع ثابت و متحرک، انجام پارکینگ و مکان یابی خودکار است. علاوه بر این، پردازش تصویر و شبکههای عصبی مربوط به تشخیص علائم راه و خط جاده بر روی پلتفرم مینی کامپیوتر و سیستم عامل ربات انویدیا (ROS) انجام میشود و پیادهسازی حرکت ربات و جابجایی محرکها توسط الگوریتمهای کنترلی پیادهسازی شده بر روی میکروکنترلر ESP.
در همین راستا، محمد خدایی – کارشناس اینترنت اشیا و مدیر پروژه ربات خودران این شرکت (همراه اول) – در گفت و گو با ICTNN، درباره جزئیات این ربات خودران گفت: این ربات خودرویی در یک دهم طراحی شده است. اندازه یک خودرو واقعی و این پروژه با حمایت و راهنمایی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و دانشگاه شهید بهشتی به ثمر نشست. از ویژگی های این ربات خود مختار می توان به قابلیت حفظ حرکت بین خطوط، تشخیص موانع و عابران پیاده و تشخیص علائم و نشانه ها اشاره کرد و تمامی این اقدامات به صورت کاملا اتوماتیک و محلی در داخل ربات انجام می شود و از پردازش لبه ها در این ربات ماشین استفاده می شود. .
وی افزود: نکته مهم این است که این خودرو بدون نیاز به GPS موقعیت خود را به طور کامل تشخیص می دهد. هدف از طراحی این خودرو هدف قرار دادن این اپراتور برای امکان سنجی توسعه خدمات مورد نیاز خودروی خودران است که در آینده توسط خودروسازان قابل استفاده باشد.
گودی درباره نحوه عملکرد این خودرو توضیح داد: در حال حاضر این خودرو با باتری کار می کند و تا چهار ساعت می تواند بین خطوط در جاده های طراحی شده برای آن حرکت کند. تلاش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول این است که بتواند با تعریف پروژه های مرتبط و مورد نیاز صنعت و با شناسایی و تجمیع موجود، تمامی نقش های قابل تصور را برای یک اپراتور در توانمندسازی اکوسیستم فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و تحول دیجیتال ایفا کند. قابلیت ها در تیم های کوچک و بزرگ شرکت ها و استارت آپ ها و استفاده از آنها برای ارائه پروژه ها.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات